İŞ ETİĞİ KURALLARI
I. İŞ ETİĞİ KURALLARIMIZ
A. Dürüstlük
Tüm iş süreçlerimizde ve ilişkilerimizde doğruluk ve dürüstlük öncelikli değerlerimizdir.Çalışanlarla ve tüm paydaşlarımızla ilişkilerimizde doğruluk ve dürüstlükle hareket ederiz.
B. Gizlilik
Gizli ve özel bilgiler; firma_ismi’e ait rekabet açısından dezavantaj yaratabilecek bilgileri, ticari sırları, henüz kamuya açıklanmamış mali ve diğer bilgileri, personel özlük haklarına ait bilgileri ve
üçüncü şahıslarla akdedilen "gizlilik anlaşmaları" çerçevesindeki bilgileri kapsar. firma_ismi çalışanları olarak; müşterilerimizin, çalışanlarımızın ve çalıştığımız diğer ilgili kişi ve
kuruluşların gizliliklerine ve özel bilgilerinin korunmasına özen gösteririz. Grup Şirketleri'nin faaliyetlerine ilişkin gizli bilgileri korur, bu bilgileri sadece firma_ismi amaçları doğrultusunda
kullanır; bu bilgileri sadece belirlenen yetkiler dahilinde ilgili kişilerle paylaşırız. Şirketimizden ayrılırken de görevlerimiz nedeniyle haiz olduğumuz gizli bilgi ve belgeler ile proje, yönetmelik, vb. çalışmaları dışarı çıkarmayız.
C. Çıkar Çatışması
firma_ismi çalışanları olarak, çıkar çatışmasından uzak durmayı amaçlarız. Mevcut görevimizden yararlanarak; şahsen, ailemiz veya yakınlarımızın vasıtası ile iş münasebetinde bulunduğumuz
kişi ve kuruluşlardan kişisel çıkar sağlamayız. firma_ismi ve dışında ek bir finansal çıkara dayalı iş aktivitesinde bulunmayız. firma_ismi adını ve gücünü, firma_ismi kimliğimizi, kişisel fayda
sağlamak amacıyla kullanmaktan kaçınırız. Potansiyel çıkar çatışması durumunda, ilgili tarafların çıkarlarının yasal ve etik yöntemler
vasıtasıyla güvenli bir şekilde korunabileceğine inandığımızda, bu yöntemleri uygularız. Tereddüde düştüğümüz durumlarda yöneticimize veya Etik Kurul'a danışırız.
D. Sorumluluklarımız
Yasal sorumluluklarımızın yanısıra; müşterilerimize, çalışanlara, hissedarlarımıza, tedarikçi ve iş ortaklarımıza, rakiplerimize, topluma, insanlığa ve firma_ismi adına karşı aşağıda sıralanan
sorumluluklarımızı yerine getirmeye özen gösteririz.
1. Yasal Sorumluluklarımız
Yurtiçi ve yurtdışında mevcut tüm faaliyet ve işlemlerimizi T.C. yasaları ve milletlerarası hukuk çerçevesinde yürütür, yasal düzenleyici kurum ve kuruluşlara doğru, tam ve anlaşılabilir bilgileri
zamanında sunarız.
Tüm faaliyet ve işlemlerimizi yürütürken, her türlü kamu kurum ve kuruluşu, idari oluşum, sivil toplum örgütü ve siyasi partilere herhangi bir menfaat beklentisi olmaksızın eşit mesafede yer
alır ve bu sorumluluk bilinci ile yükümlülüklerimizi yerine getiririz.
2. Müşterilerimize Karşı Sorumluluklarımız
Müşteri memnuniyeti odaklı, müşterilerimizin ihtiyaç ve taleplerine en kısa zamanda, en doğru şekilde cevap veren proaktif bir anlayışla çalışırız. Hizmetlerimizi, zamanında ve söz verdiğimiz
1/15
koşullarda sunar; müşterilerimize saygı, onur, adalet, eşitlik ve nezaket kuralları çerçevesinde
yaklaşırız.
3. Çalışanlara Karşı Sorumluluklarımız
Çalışanların özlük haklarının tam ve doğru biçimde kullanılmasını sağlarız. Çalışanlara dürüst ve adil yaklaşır, ayrımcı olmayan, güvenli ve sağlıklı bir çalışma ortamı taahhüt ederiz.
Çalışanlarımızın bireysel gelişimi için gerekli çabayı gösterir, sosyal sorumluluk bilinciyle yer alacakları uygun sosyal ve toplumsal faaliyetlere gönüllü olmaları konusunda da destekler, iş
hayatı ile özel hayat arasındaki dengeyi gözetiriz.
4. Rakiplerimize Karşı Sorumluluklarımız
Etkin bir şekilde, sadece yasal ve etik olan alanlarda rekabet eder, haksız rekabetten kaçınırız. Toplum içinde hedeflenen rekabetçi yapının sağlanmasına yönelik çalışmaları destekleriz.
5. Topluma ve İnsanlığa Karşı Sorumluluklarımız
Demokrasinin, insan haklarının, ve çevrenin korunması; eğitim ve hayır işleri, suç ve yolsuzlukların ortadan kaldırılması bizim için çok önemlidir. İyi bir vatandaş olma bilinciyle
toplumsal konularda öncü olarak duyarlı bir şekilde hareket eder; sivil toplum örgütlerinde, kamu yararına olan hizmetlerde, bu konularda uygun faaliyetlerde rol almaya çalışırız.
Türkiye'nin ve uluslararası proje yürüttüğümüz ülkelerin gelenek ve kültürlerine duyarlı davranırız. Rüşvet veya maksadı aşan bedelde hediye vb. ürün ve hizmetler vermeyiz ve kabul
etmeyiz.
6. "firma_ismi" Adına Karşı Sorumluluklarımız
Müşterilerimiz ve diğer paydaşlarımız profesyonel yeterliliğimiz ve dürüstlüğümüz sayesinde bize güvenmektedirler. Bu itibarımızı en üst düzeyde tutmaya çalışırız.
Hizmetlerimizi firma_ismi politikaları, profesyonel standartlar, verdiğimiz taahhütler ve etik kurallar çerçevesinde sunar, yükümlülüklerimizi yerine getirmek için gerekli özveriyi gösteririz.
Profesyonel olarak yetkin olduğumuza ve olacağımıza inandığımız alanlarda hizmet vermeye özen gösterir, doğruluk ve meşruiyet kriterlerine uyan müşteriler, elemanlar ile çalışmayı
amaçlarız. Toplum ahlakını zedeleyen, çevreye ve toplum sağlığına zarar verenlerle çalışmayız. Kamu önünde ve dinleyenlerin Şirketimizi temsilen konuştuğumuzu düşündüğü alanlarda, kendi
görüşlerimizi değil, sadece şirketimizin görüşlerini ifade ederiz.Şirketimizi risk altında bırakabilecek karmaşık durumlarla karşılaştığımızda öncelikle uygun
personele, uygun teknik ve idari danışma prosedürlerini izleyerek danışırız.
2/15
II. İŞ ETİĞİ KURALLARINI DESTEKLEYEN POLİTİKALAR
A. Çıkar Çatışması Politikası
firma_ismi çalışanlarının çıkar çatışması yaratabilecek durumlardan uzak durması esastır.Şirket kaynaklarının, adının, kimliğinin ve gücünün kişisel fayda için kullanılmaması, kurumun
ismini ve imajını olumsuz etkileyecek durumlardan kaçınılması tüm çalışanların en önemli sorumluluklarındandır. Aşağıdaki uygulama esasları, Şirket çalışanlarının görevlerini yerine
getirirken veya iş ilişkilerinden dolayı özel hayatlarında karşılaşabilecekleri çıkar çatışması durumlarını ve bu durumlarda uygulanması gereken ilkeleri belirlemektedir.
Uygulama Esasları
1. Çıkar Çatışması Yaratabilecek Faaliyetler
Tüm Şirket çalışanlarının, aşağıda çıkar çatışması yaratabilecek faaliyetler olarak maddelenmiş olan durumlara ve belirtilen ilkelere tam olarak uyması gerekmektedir. Şirketler, çalışanlarını bu
ilkelere uyuma özendirmek amacı ile gereken çalışmaları yapar.
1.1. Görevi Kötüye Kullanma
Çalışanların yetkilerini, kendi ve/veya yakınları menfaatine ve kendisinden beklenilen özen dışında kullanarak Şirketlere zarar vermesi kabul edilemez.
Çalışanlar Şirketin satın alma ve satış faaliyetleri ile taraf olduğu tüm işlemler ve sözleşmelerden doğrudan ya da dolaylı olarak kişisel kazanç elde edemez.
Çalışanlar ahlaka, kanuna ve Şirket disiplinine aykırı fiil ve davranışlarda bulunamaz.
1.2. Kaynakların Kullanımı
Şirket adına yapılacak kaynak kullanımlarında, Şirket çıkarları dikkate alınır. Şirket çıkarı olmaksızın her ne isim altında ve her kim adına ve yararına olursa olsun Şirket varlıkları, olanakları
ve personeli Şirket dışında kullanılamaz. "Her konuda tasarruf" ilkesi tüm personel tarafından uygulanır. Kaynakların Şirket menfaatine doğru kullanımı, zamanın doğru kullanımını da gerektirir. İş
saatleri içinde Şirket çalışanları, zamanı iyi kullanır, iş saatleri içinde özel işlerine zaman ayırmaz. Yöneticiler çalışanları şahsi işleri için görevlendiremez.
Çalışma saatleri içinde özel ziyaretçi kabul edilmemesi esastır. Çalışanların zorunlu ziyaretçiler için görüşmelerin ziyaret konusu ile bağlantılı olarak ve iş akışını engellemeyecek şekilde makul
bir sürede tamamlamaları gerekmektedir.
1.3. Şirketi Temsil
Şirketi temsilen her türlü dernek, işveren sendikası ve benzeri sivil toplum kuruluşlarında, yerine getirilen görev gereği tahakkuk edecek her türlü ücret, ilgili kuruma ya da ilgili kurumun
göstereceği kanallara hibe edilir. 3. kişiler tarafından Şirket çalışanına seminer konuşmacı ücreti veya benzer bir hizmet karşılığında yapılan ödemeler de benzer şekilde ilgili kuruma ya da kurumun yönlendireceği kanallara hibe edilir. Bu kişiler para dışında günün anısı olarak verilen ve sembolik değeri olan ödül vb. hediyeler alabilirler. 3/15 Şirket üst yönetimi onayıyla kabul edilebilir. Her halükarda hediye değişimi yerel kültüre uygun
şekilde yapılmalıdır.
B. Hediye Kabul Etme ve Verme Politikası
firma_ismi ve çalışanlarının tarafsızlıklarını, kararlarını ve davranışlarını etkileyebilecek hediye ya da menfaat kabul etmemesi, 3. kişi ve kuruluşlara bu tarz etkiler yaratabilecek hediye ve menfaat
sağlama yönünde girişimde bulunmaması esastır. Aşağıda tanımlanan uygulama esasları, Şirket çalışanlarının iş ilişkisi içerisinde bulundukları 3. kişi ve kuruluşlarla olabilecek hediye alış-verişlerini düzenlemekte ve bu konuda uygulanacak ilkeleri belirlemektedir.
Uygulama Esasları
1. Şirket çalışanlarının, görev yaparken tarafsızlıklarını, performanslarını, karar almalarını etkileyen veya etkileme ihtimali bulunan, ekonomik değeri olan ya da olmayan her türlü menfaat
ve hediyeyi alması yasaktır.
2. Şirket çalışanları;
• Kurum iş hedefleri ile uyumlu, • Yürürlükteki mevzuata uygun, • Hediyenin kamuoyu tarafından öğrenilmesinin şirketi zor durumda bırakmayacak olması koşulları ile
3. maddede çerçevesi çizilmiş hediyeleri alabilir ve/veya verebilir ya da özel bir
uygulamaya tabi tutulmayı kabul edebilirler. 3. 2. maddede belirtilen koşullara uygun olmak şartıyla; • Şirket çalışanları, Yetkiler Tablosu'ndaki esaslara uymak koşulu ile iş dünyasında kabul
edilebilir standartlarda eğlence, ikram ve yemek verebilirler ve alabilirler. • Şirketi temsilen katılınan seminer ve benzeri organizasyonlarda para dışında günün anısı
olarak ve sembolik değeri olan ödül, şilt vb. hediyeler alınabilir.
4. Yukarıda belirtilen durumlar ve para dışındaki diğer hediyeler, menfaatler, tatiller, indirimler v.b. 2. maddede sayılan koşullara uygun olmak şartıyla her takvim yılı ve hediyeyi veren kişi/kurumayrı olmak üzere alınan hediyelerin toplam değeri 250 TL'den daha az ise onay gerekmez.
5. Zımnen veya açıkça bir karşılığa bağlanan hediye veya menfaatlerin alınması yasaktır.
6. Rüşvet ve/veya komisyon almak, vermek veya teklif etmek hiçbir şart altında kabul edilemez.
7. Şirket çalışanlarının alt işverenlerden, tedarikçilerden, danışmanlardan, rakiplerden veya
müşterilerden karşılıksız veya ödünç niteliğinde para kabul etmesi, seyahat giderlerini, etkinlik
harcamalarını ve benzeri ödemeleri karşılatması yasaktır.
8. Şirket tarafından müşteri, bayi ve iş ilişkisinde bulunulan diğer 3.kişilere verilecek hediye ve
promosyon malzemelerinin neler olabileceği Şirket üst yönetimi tarafından onaylanır.
Onaylanan hediye ve promosyon malzemelerinin dağıtımı için, ayrıca izin almaya gerek yoktur.
9. 2. maddede sayılan koşullar ile uyumlu olmak şartıyla, Şirket uygun ürünleri ve hizmetleri
hediye olarak kabul edebilir ve Şirket üst yönetiminin bilgisi ve onayı dahilinde, alıcının kültürüne
ve etik değerlere uygun ürün veya hizmetler hediye olarak verilebilir.
10. Yerel kültür değerlerinin şirket politikasında belirlenen değerlerin üzerinde karşılıklı hediye
4/15
vermeyi gerektirdiği istisnai durumlarda, bu hediyeler sadece Şirket adına ve Şirket üst yönetimi onayıyla kabul edilebilir. Her halükarda hediye değişimi yerel kültüre uygun şekilde yapılmalıdır.
C. Gizli Bilgilerin Korunması Politikası firma ismi’in vizyonunu gerçekleştirme yolunda kullanacağı en önemli varlıklarından biridir. Bu
doğrultuda, bilginin etkin kullanımı, doğru şekilde paylaşımı ve bu süreçte bilginin gizliliğinin, bütünlüğünün ve erişebilirliğinin sağlanması tüm şirketlerimizin ve çalışanların ortak
sorumluluğudur.Şirketlerimizde bilginin yönetimi ve gizliliğine yönelik kurulan yönetim sistemleri ve uygulanan süreçlerin birbirleri ile uyum içerisinde olması Topluluğun en üst
düzeyde fayda elde etmesi için önemlidir. Konu ile ilgili uygulamaların detayları firma_ismi Bilgi Güvenliği Politikası ve ilgili dokümanlarda yer almaktadır. Aşağıdaki uygulama esasları; Şirketler
için gizli bilgileri tanımlamakta ve çalışanların gizli bilgilere ilişkin uyması gereken ilkeleridüzenlemektedir.
Uygulama Esasları
Gizli Bilgi bunlarla sınırlı kalmamak şartıyla, Şirketlere ait marka vb. fikri haklar, her türlü yenilik dahil personelin yazdığı, bulduğu, geliştirdiği, yaptığı veya uygulamaya döktüğü veri tabanı, basılı
iletişim malzemeleri, süreçler, reklam, ürün ambalajı ve etiketler ile planlar (pazarlama, ürün, teknik), iş stratejileri, stratejik ortaklıklar ve ortaklara ilişkin bilgiler, mali bilgiler, personel bilgileri,
müşteri listeleri, ürün tasarımları, know-how, şartnameler, potansiyel ve gerçek müşterilerin kimliği, tedarikçilere ilişkin bilgiler vb. her türlü yazılı, grafik veya makinede okunabilir bilgiyi
kapsamaktadır.Gizli bilgilere ilişkin uyulması gereken esaslar aşağıda maddelenmiştir:
1. Bu bilgiler, Resmi Makamlar ve Mevzuat gereğince ifşası zorunlu olmadıkça üçüncü kişilereaçıklanamaz.
2. Bu bilgiler, değiştirilemez, kopyalanamaz ve tahrip edilemez. Bilgilerin dikkatli tutulması, saklanması ve açığa çıkmaması için gerekli önlemler alınır. Bilgiler üzerindeki değişiklikler,
tarihçesi ile birlikte kayıt altına alınır.
3. Gizli dosyalar kurum dışına çıkarılamaz. Kurum dışına çıkarılması gereken gizli bilgiler için bilginin sorumlusu veya üst yönetimin onayı alınmalıdır.
4. Şirket bilgilerine erişim için kullanılan şifreler, kullanıcı kodları ve benzeri tanımlayıcı bilgiler gizli tutulur, yetkili kullanıcılar dışında kimseye açıklanmaz.
5. Şirket gizli bilgileri yemek salonları, kafeterya, asansör, servis arabaları ve benzeri umumi yerlerde konuşulmaz.
6. Gizli bilgiler gizlilik derecelerine göre klasifiye edilir, bu bilginin içeriğinde açıkça belirtilir. Şirket personeli, görevi gereği elde ettiği bilgilerin gizlilik derecelerini bilir ve bu gizliliğe uygun
davranır. Gizlilik derecesi açısından bir tereddüt yaşandığında bir üst gizlilik sınıfına göre davranılır ve gerektiğinde ilgili yöneticinin görüşü alınır.
7. Üçüncü kişi ve/veya kuruluşlarla, Şirket menfaati gereği bilgi paylaşılması söz konusu olursa, bu kişi ve kuruluşların paylaşılan bilgilerin güvenliği ve korunması ile ilgili sorumluluklarının
anlaşılmasını garanti etmek amacıyla öncelikle bilgi paylaşımına yönelik olarak gizlilik anlaşması imzalanır veya karşı taraftan yazılı gizlilik taahhüdü alınır. 5/15
8. Kişi veya kurumlarla ilgili asılsız beyan ve/veya dedikodu yapılamaz.
9. Şirket politikasını yansıtan ve kişiye özel olan personele ait ücret, yan fayda ve benzeri özlük bilgileri gizlidir ve yetkililer dışında kimseye açıklanamaz. Personele ait bilgiler, kişiye özel olarak
gönderilir. Personelin bu bilgileri başkalarına açıklaması veya bilgilerin açıklanması için diğer çalışanlara baskıda bulunulması kesinlikle yasaktır.
D. Adil Çalışma Ortamının Oluşturulması ve Sürdürülmesi Politikası
Firma ismi çalışanlar için adil bir çalışma ortamının oluşturulmasını ve sürdürülmesini en önemli önceliklerinden biri olarak kabul etmektedir. İlgili tüm yasa ve düzenlemelerle uyumlu, adil,
çalışana saygılı, sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamının oluşturulması ile çalışanların başarısının, gelişiminin ve bağlılığının artırılması hedeflenmektedir. Aşağıdaki uygulama esasları, Şirketlerde
adil bir çalışma ortamının oluşturulması ve sürdürülmesine ilişkin temel ilkeleri belirlemektedir.
Uygulama Esasları
1. Şirket uygulamaları istihdam ve çalışma hayatı ile ilgili olarak yürürlükteki tüm ilgili yasa ve düzenlemelere uyumludur. Şirket çalışanları da kendi faaliyetleri kapsamında tüm yasal
gereklilikleri yerine getirir ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
2. firma_ismi insan kaynakları politika ve uygulamaları; işe alma, terfi-transfer-rotasyon,
ücretlendirme, ödüllendirme, sosyal haklar vb. diğer tüm uygulamaların adil olmasını sağlar.
3. Kurum içinde çalışanlar arasında dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, inanç, din, mezhep, yaş,
fiziksel engel ve benzeri nedenler ile ayrımcılık yapılması kabul edilemez.
4. Şirkette işbirliğini destekleyici, pozitif ve uyumlu bir çalışma ortamı yaratılıp çatışma ortamları
önlenerek farklı inanç, düşünce ve görüşe sahip kişilerin uyumlu bir şekilde çalışmaları sağlanır.
5. Çalışanların özel hayatına ve kişisel alanlarına saygı gösterilir.
• Kişiler arasındaki haberleşmeler taraf olmayan kişiler tarafından ihlal edilemez.
• Hukuka uygun olarak kaydedilmiş olsa dahi, kişisel verilerin hukuka aykırı olarak
başkalarına verilmesi/yayılması/ele geçirilmesi yasaktır.
• İşyerlerinde iş ilişkisinin doğasından kaynaklanan ve devamında gerekli olabilecek
personel özlük bilgileri amaçları dışında kullanılmaz ve kişilerin rızası olmadan 3. şahıslarla
paylaşılmaz.
• Tüm çalışanların özel ve aile hayatına saygı gösterilir.
6. Çalışanların her türlü dokunulmazlıklarının yanında fiziksel, cinsel ve duygusal
dokunulmazlıkları da gözetilir.
• Çalışanların, işyerinde veya iş sebebiyle bulundukları herhangi bir yerde, fiziksel, cinsel
ve/veya duygusal taciz yoluyla herhangi bir şekilde dokunulmazlıklarının ihlal edilmesi hukuka ve
etik kurallara aykırıdır ve bu suça Şirket tarafından hiçbir şekilde tolerans gösterilmemektedir. Bu
uygulamadaki amaç çalışanların fiziksel, cinsel ve duygusal dokunulmazlıklarının korunduğu bir
iş ortamında çalışmalarını sağlamaktır.
• Bir kimsenin vücut dokunulmazlığının cinsel davranışlarla ihlal edilmesi ve/veya bir
kimsenin fiziksel temas olmaksızın cinsel amaçlı olarak taciz edilmesi, cinsel taciz olarak
tanımlanmaktadır. Buna göre; bu tanım dahilinde değerlendirilebilecek herhangi bir davranışın
sergilenmesi yasaktır.
• Ayrıca, herhangi bir taciz hakkında şikayet ve bildirimde bulunan veya soruşturma
6/15
esnasında yardımcı olan kişilere karşı olumsuz hal ve davranışlarda bulunanlara da aynı şekilde
tolerans gösterilmemektedir.
7. Hiçbir çalışan farklı cinsiyet, din, dil, ırk nedeniyle ayrıcalıklı uygulama talep edemez, kimseye
ayrıcalık gösteremez ve özel bir uygulamaya tabi tutulamaz. Cinsiyet, din, dil, ırk gibi
farklılıklardan faydalanılarak taviz alma veya verme kabul edilemez.
8. İşyeri fiziksel çalışma ortamı ve şartlarının tüm çalışanlar için sağlıklı ve güvenli olması sağlanır.
E. Çalışanların Sorumlulukları
firma_ismi ve ilgili politika ve prosedürler, nasıl davranmamız ve işimizi nasıl yapmamız gerektiği
konusundaki etik kuralları detaylı olarak belirlemiştir. Bu kurallara uyum tüm çalışanların asli
sorumluluğudur. Bu doğrultuda tüm firma_ismi çalışanlarının;
• Her koşulda yasa ve düzenlemelere uygun hareket etme,
• firma_ismi İş Etiği Kuralları'nı okuma, içinde yer alan kural, ilke ve değerleri bilme,
anlama, içselleştirme ve bunlara uygun hareket etme,
• Şirket için geçerli olan genel ve işleri ile ilgili spesifik politika ve prosedürleri öğrenme,
• Kendisi veya başkaları ile ilgili potansiyel ihlaller konusunda yöneticisine ve insan
kaynaklarına danışma,
• Kendisinin veya başkalarının olası ihlallerini ivedilikle rapor etme; bu konularla
bildirimlerini isimli veya isimsiz olarak yöneticisine, insan kaynaklarına ve/veya Etik Kurul'a yazılı
veya sözlü olarak iletme,
• Kurallar doğrultusunda hareket edilmesinde ve sorunların çözümünde yardımcı olması
amacıyla tanımlanan "Etik Açıdan Karar Verilirken İzlenecek Yol ve Yöntemler"i izleme,
• Etik soruşturmalarda Etik Kurul ile işbirliği içinde bulunma, soruşturma ile ilgili bilgileri
gizli tutma sorumluluğu bulunmaktadır.
F. Yöneticilerin Sorumlulukları
firma_ismi yöneticilerinin, ETİK çerçevesinde çalışanlar için tanımlanmış olan sorumlulukların
ötesinde ek sorumlulukları da bulunmaktadır. Buna göre, yöneticiler;
• Etik kuralları destekleyen bir şirket kültürünün ve çalışma ortamının oluşturulmasını ve
sürdürülmesini sağlamaktan,
• Etik kuralların uygulanmasına davranışlarıyla örnek olmaktan, çalışanlarını etik kurallar
konusunda eğitmekten,
• Etik kurallarla ilgili soru, şikayet ve bildirimlerini iletmeleri konusunda çalışanlarını
desteklemekten,
• Kendisine danışıldığında yapılması gerekenler konusunda yol göstermek, iletilen tüm
bildirimleri dikkate almak ve gerekli gördüğünde Etik Kurul'a en kısa sürede iletmekten,
• Sorumluluğundaki iş süreçlerinin etik konularla ilgili riskleri en aza indirecek şekilde
yapılandırılmasını sağlamaktan ve etik kurallara uyumu sağlamak üzere gerekli yöntem ve
yaklaşımları uygulamaktan sorumludur.
G. Etik Kurallara Uyumsuzlukların Çözümlenmesi
İş Etiği Kuralları'nı veya Şirket politikalarını ve prosedürlerini ihlal edenler gerekirse işten
ayrılmalarının istenmesi derecesine varabilecek çeşitli disiplin yaptırımlarına tabi olacaklardır.
Disiplin yaptırımları, uygunsuz davranışları ve kuralları bozmaya neden olan fiilleri onaylayan,
yönlendiren veya bu konularda bilgi sahibi olup gerekli bildirimi uygun şekilde yapmayan kişilere
de uygulanaktır.
7/15
1. Etik Kurul
Etik Kurul, firma_ismi İş Etiği Kuralları kapsamında etik kuralların ihlal edildiğine dair şikayet ve
bildirimleri soruşturmak ve çözümlemek ile sorumludur. Etik Kurul, Genel Müdür, Üst Düzey
Yöneticilerden oluşur.
2. Etik Kurul Çalışma İlkeleri
Etik Kurul çalışmalarını aşağıda belirlenen ilkeler çerçevesinde yürütür:
• Bildirim ve şikayetler ile, bildirim veya şikayette bulunanların kimliğini gizli tutar.
• Soruşturmayı mümkün olduğu kadar gizli kurallar içinde yürütür.
• Soruşturma ile ilgili bilgi, belge ve delili doğrudan doğruya mevcut olan birimden talep
yetkisine sahiptir. Elde ettiği her türlü bilgi ve belgeyi sadece soruşturma konusu ile sınırlı olarak
inceleyebilir.
• Soruşturma süreci baştan itibaren yazılı tutanağa bağlanır. Bilgi delil ve belgeler
tutanağa eklenir.
• Tutanak kurul yönetimi tarafından imzalanır.
• Soruşturma ivedi yöntemle ele alınır ve sonuca mümkün olan en seri şekilde ulaşılır.
• Kurulun aldığı kararlar derhal uygulamaya konulur.
• Sonuç hakkında ilgili bölümler ve mercilere bilgi verilir.
• Kurulun başkanı ve üyeleri bu konu hakkındaki görevlerini yerine getirirken bağlı
oldukları bölüm yöneticileri ve organizasyonun içindeki hiyerarşiden bağımsız olarak ve
etkilenmeden hareket ederler. Kendilerine konu hakkında baskı ve telkin yapılamaz.
• Kurul gerekli gördüğü takdirde uzman görüşüne başvurabilir ve soruşturma esnasında
gizlilik prensiplerini ihlal etmeyecek tedbirleri alarak uzmanlardan faydalanabilir.
8/15
SOSYAL UYGUNLUK POLİTİKAMIZ
Sosyal uygunluk politikamız, tüm iş ortaklarımızla birlikte temel ilke ve değerlerimize dayanan, takım çalışması şeklinde yürüterek oluşturduğumuz standartları içerir. Hedefimiz firma_ismi
bünyesinde Sosyal Uygunluk Politikasını şirket kültürü haline gelmesini sağlamaktır. Bu nedenle sosyal uygunluk standartları oluşturulmuş ve uygulanmaya başlanmıştır. Bu sosyal uygunluk
standartları ile hizmet yaratmanın yanında bu politika çalışanlarının kanunlar çerçevesinde standartlardan kaynaklanan tüm haklarını vermeyi, iş sağlığı ve güvenliği kurallarına uymayı,
çevreye duyarlı olmayı, çalışanlar arasında açık ve dürüst bir iletişim, saygı ve değer gördüğü işyeri oluşturmayı taahhüt eder. Sosyal uygunluk politikası tüm çalışanlarımıza eğitimler ile
duyurulur, tedarikçilerimize bilgilendirme yapılır ve tedarikçilerimiz bu kriterlere göre değerlendirilir. Bu politika kapsamında, endişelerini, kaygılarını ve şikâyetlerini dile getiren
çalışanlara karşı, hiçbir misilleme veya cezalandırma eylemi uygulanmaz ve bu kaygı ve endişelerini dile getirmesi için oluşturulan Öneri, Dilek ve Şikayet kutuları kullanılır. Çalışanlar
kutulara her türlü görüş, istek, şikâyet ve önerilerini atabilir ve bunlar Yönetim tarafından açılarak,değerlendirilir ve iyileştirilmeye açık alanlar için gerekli iyileştirme, düzeltici ve önleyici çalışmalar
yapılır.
Sosyal Uygunluk Politikası aşağıdaki bileşenleri kapsar:
Hizmetin ve yönetimin her aşamasında “Önce İnsan” prensibi ile hareket ederek, Kurumsal kültürümüzün yapı taşları olan değerlerimiz ile tüm faaliyetlerimizde çalışanlarımıza, topluma,
çevreye karşı sosyal sorumluluk bilinci ile hareket etmeyi temel yönetim anlayışımız olarak benimseriz. Sürdürülebilir büyüme ile yüksek kaliteli ve yaratıcı ürünler, çözümler ve hizmetler
sunarak müşterilerimizin rekabet gücünü arttırmak için temel değerimizin insan kaynaklarımız olduğuna inanırız.
A. İşe Alım: Şirketin etik kriterlerinin sürekliliğini sağlamak için işe alımda personelin seçiminin
teknik, mesleki bilgi birikimi kadar şirket kuralları ve şirketin sosyal uygunluk şartlarına
uyumunun da gerekli ve önemli kriter olarak kabul edileceğini, işe alım aşamasından başlayarak
aşağıda belirtilen ayrımcılık ve taciz-kötü muamelenin engellenmesi politikalarının geçerli
olduğunu,
B. Çocuk İşçilik: Çocukların sağlıklı gelişimi için ve eğitim hakkına duyulan saygı çerçevesinde
18 yaşından küçük çalışan bulundurmamayı, genç işçi çalıştırma usul ve esaslarına uygun
hareket etmeyi,
C. Yabancı Uyruklu İşçi Çalıştırma (Yabancı İşçilerin İstihdamı): Şirket içerisinde çalışma
halinde bulunan yabancı uyruklu çalışanlarda; İş sözleşmeleri anlayacakları dilde düzenlenir. İşe
girişte ve/veya gerekli durumlarda orijinal evraklar kendisinden alınamaz. İşçi hiçbir durumda
borçlandırılarak çalıştırılamaz. Şirket tarafından yabancı işçilerin çalışma konusundaki yasal
hakları korunur.
D. Çalışanların Bilinçlendirilmesi: Sosyal uygunluğun temelinin bilinçli çalışanlardan geçtiğine
inanarak işe alım aşamasında ve çalışma süresince belli dönemlerde çalışanların özlük hakları,
şirket kuralları, çalışma şartları konularında bilgilendirilerek çalışanların bilinç düzeyinin
artırılmasını,
E. Çalışma Saatleri: Verimli çalışma ve insan haklarına duyulan saygı sebebiyle çalışma saatleri
ve fazla mesai sürelerinde yürürlükteki kanun ve yönetmeliklerle uyumlu olmayı,
9/15
F. Ücretler ve Ödemeler: Çalışanların yaşam giderlerini karşılayabilecekleri minimum ücret
olarak asgari ücreti esas alarak; asgari ücret altında ücret olmamasını, fazla mesai ücretlerinin
yasanın öngördüğü şekilde ilaveler yapılarak ödenmesini,
G. Kanunlara ve Diğer Yükümlülüklere Uyum: Yürürlükteki kanun ve yönetmeliklere bağlı
kalarak kurallara uygun hareket etmek,
H. Ayrımcılık: Bütün çalışanların eşit haklara sahip olduğu temel alınarak; işe alma, tazminat,
eğitime erişim, terfi konularında ayrımcılık veya ırka, toplumsal sınıfa, dine, ulusal kökene,
cinsiyete veya politik ilişkilere dayalı işe son verme veya emekliye ayırma söz konusu
olamayacağını,
I. İletişim: Başarının sağlıklı iletişimden geçtiği inancıyla çalışanların kendi aralarında ve
yöneticiler ile bağlantılarını sürekli canlı tutmaya, çalışan ve yöneticiler arasında iyi ilişkileri
oluşturmaya ve bu ilişkilerin sürekliliğini sağlamaya, takım çalışmasını ve işbirliğini desteklemeye;
çalışkan, disiplinli, titiz ve sabırlı olmayı özendirmeye yönelik uygulamaları yürütmeyi,
J. Taciz ve Kötü Muamelenin Önlenmesi: Çalışma ortamının huzuru ve çalışanların mutlu
olarak çalışmalarını sağlamak için sözlü, fiziksel, psikolojik taciz veya zorlama olmamasını
sağlamayı,
K. Zorla ve Zorunlu Çalıştırma: Sözleşme ile zorunluluğa bağlanmış veya borca karşılık çalışma
olamayacağını ve çalışmanın gönüllülük esasına bağlı olmasını,
L. Müşterilere Karşı Sorumluluğumuz: Müşterilerimizin ihtiyaç ve taleplerine en kısa zamanda,
en doğru şekilde cevap veren müşteri memnuniyeti odaklı anlayış ile hizmetlerimizi zamanında
ve söz verdiğimiz koşullarda sunmayı; müşterilerimize saygı, eşitlik ve nezaket çerçevesinde
yaklaşmayı,
M. Rüşvet ve Yolsuzluk: Rüşvet/yolsuzluk ve/veya komisyon verilmesi, alınması veya önerilmesi
hiçbir koşul altında kabul edilememesi, etik kuralar çerçevesinde davranılması,
N. Tedarik Zinciri Yönetimi: Satın alım faaliyetlerimizde öncelik tanıdığımız tedarikçilerimizin ve
fason üretim yaptırdığımız tedarikçilerimizin sosyal uygunluk kuralları dâhilindeki uygulamalara
dair makul ve yeterli tedbirleri aldığı ve azaltılması gereken zorlukları zamanında tanımlamak için
bilgi alışverişinde bulunduğu bir işbirliği yaklaşımını desteklemeyi,
O. Temsil Edilme Özgürlüğü: Çalışanlarımızın temsil haklarına saygı göstermeyi,
P. Eğitim: Çalışanların eğitim düzeyi şirketin genel seviyesini belirler. Bu mantıkla çalışanların iş
sağlığı ve güvenliği bilincini artırma, mesleki ve kişisel gelişimlerine destek olmak için şirket içi
veya şirket dışı eğitimler düzenlemeyi, düzenlenen eğitimler ile çalışanların gelişimi dolayısıyla
şirketin sürekli gelişimini sağlamayı,
R. Proje: Toplumuzda ekonomik ve sosyal anlamda ileriye götürecek projeler üretmeyi,
geliştirmeyi taahhüt ederiz.
10/15
İSG & ÇEVRE & KALİTE POLİTİKASI
Eğitime ve iletişime önem vererek, çalışanlarımızın kalite, çevre ve iş güvenliği bilincini arttırmak,
Müşterilerimize sağladığımız ürünlerin ve hizmetlerin kalitesini sürekli olarak geliştirmek ve
böylece müşterilerimizin beklentilerini karşılamak,
Uluslararası mevzuat ve standartlara uygun ürün/hizmet üreterek, aldığımız projeleri zamanında
teslim etmek,
İş Sağlığı ve Güvenliği, Kalite ve Çevre sistemi standartlarını uygulayarak ve sürekli gelişmeye,
elverişli bir yapıda uygulanmasını sağlamak.
Çevre etkilerini ve iş güvenliği ile ilgili riskleri kontrol altına tutarak performansımızı sürekli
iyileştirmek,
Kalite, çevre ve iş sağlığı ve güvenliği sistemi standartlarını uygulayarak, mevzuatlara ve yasalara
uyarak sürekli iyileşmeyi sağlamak kalite politikamızdır.
Firmamızın üst yönetimi, KYS ve ÇYS ile İSG politikaları, yasal mevzuatlar ve müşteri beklentisi
doğrultusunda dokümante etmiştir, çalışanlara eğitimler ve görünüme açık yerlere asma yolu İle
duyurur, iç tetkiklerde, eğitimde, birebir sorularak anlaşıldığından emin olunur.
Politikalar her YGG toplantısında gözden geçirilir ve gerekirse şirket imkânları, pazar ve ülke
şartları değişikliği, durumuna göre gerekli revizyonlar yapılır.
İSG & Çevre & Kalite Politikası sürekli uygunluk açısından Yönetimin Gözden Geçirme
toplantılarında görüşülerek revizyon gereklilikleri karara bağlanır.
11/15
RÜŞVET VE YOLSUZLUKLA MÜCADELE POLİTİKASI
1. Amaç ve Kapsam
Yeni Jenerasyon Turizm Organizasyon Otomotiv Sanayi Ve Ticaret Limited Şirketi (Şirket) Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikasının (“Politika”) amacı, şirket çalışanlarının faaliyet
gösterdiği alanlarda rüşvet ve yolsuzluk karşıtı yasal düzenlemeler ile etik ilkelere ve uluslararası diğer ilgili standartlara uyumunun sağlanmasıdır. Şirket olarak rüşvet ve yolsuzluğa karşı sıfır
tolerans politikasını benimsemekteyiz.
Şirketimiz Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası,
• Yönetim Kurulu da dahil olmak üzere tüm Şirket çalışanlarını,
• Dış hizmet aldığımız firmalar ile iş ortakları ve çalışanlarını,
kapsamaktadır.
Bu Politika; Şirketimiz Kurumsal Yönetim İlkeleri, Etik İlkeleri, Personel Yönetmeliği, İş Sözleşmesi ve yasal düzenlemelerin ayrılmaz bir parçasıdır.
2. Tanımlar
Yolsuzluk; doğrudan doğruya ya da dolaylı yollardan rüşvet ve yasadışı bir menfaat temin eden
kişinin yürüttüğü görevlerin veya gerekli davranışların yasalara uygun bir şekilde yerine
getirilmesinde sapmalara yol açan rüşvet veya başka her türlü yasadışı menfaatin talep ve teklif
edilmesi, verilmesi ya da kabul edilmesidir.
Rüşvet ise bir kişinin, bir işi yapması, yapmaması, hızlandırması, yavaşlatması gibi yollarla
görevinin gereklerine aykırı davranması için üçüncü bir kişiyle vardığı anlaşma çerçevesinde
yarar sağlamasıdır.
Rüşvet ve yolsuzluk pek çok farklı şekil ve alanda gerçekleştirilebilir:
• Hediye
• Bağışlar
• Ağırlama politikası
• Dış hizmet alınan firmalar ve iş ortakları
• Ödemeleri kolaylaştırma
örnek olarak sayılabilir.
3. Görev ve Sorumluluklar
Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası Yönetim Kurulu’nca onaylanmıştır. Politikanın
uygulanması ve güncellenmesi Yönetim Kurulu tarafından yapılan görevlendirmelerle
gerçekleştirilecektir.
Rüşvet ve Yolsuzluğun Önlenmesi Politikası kapsamında, Şirketimizde, yasal düzenlemelere ve
etik ilkelere uyum sağlanması için gerekli süreç, sistem ve organizasyonel yapı tesis edilmiş, ilgili
görev ve sorumluluklar yazılı hale getirilmiştir. Buna göre;
• Etik ilkelerin düzenlenmesi ve değiştirilmesi Şirket Yönetiminin yetkisinde olup, şirket
personelinin bu ilkeleri ihlal edecek davranışlarda bulunması halinde disiplin cezası
uygulanmaktadır.
12/15
• Şirketimizin bütün birimlerinin yöneticileri, potansiyel risklerin değerlendirilmesi, çalışanların,
dış hizmet alınan firmalar ve iş ortaklarının Politika esaslarına uyumlarının sağlanması için kendi
görev alanları çerçevesinde ilgili tedbirlerin alınmasından sorumludur.
• Şirketimiz çalışanları, üst yönetim tarafından belirlenen politikalara uyum sağlamak, yasal
mevzuat ve Şirketin görev yönetmelikleri ile belirlenen görevlerini, yetkileri dahilinde yürütmek
ve uyumlu bir şekilde çalışmak ile sorumludur.
4. Rüşvet ve Yolsuzluk
Şirket, her türlü rüşvet ve yolsuzluğa karşı olmakla birlikte ilgili yasa, düzenlemelere ve ilkelere
uyum sağlamak konusunda kararlıdır. Amacı ne olursa olsun rüşvet alınması ya da verilmesi
kesinlikle kabul edilemez.
Rüşvet ile Şirket’ten hizmet almak isteyen ve hizmet talep eden üçüncü taraflarla iş ilişkisinin
devam ettirilmemesi esastır.
5. Yolsuzluk Eylemleri İçin Başlıca Risk Alanları
Şirketimizde, rüşvet ve yolsuzlukla mücadelenin etkin bir şekilde sağlanması amacıyla alınan
tedbirler mevcut çalışanların pozisyonlarının hassasiyeti veya erişim düzeyleri gözetilerek
belirlenmektedir.
a) Hediye
Hediye, maddi bir ödeme gerektirmeyen ve genelde iş ilişkisinde bulunulan kişiler ya da
müşteriler tarafından teşekkür ya da ticari nezaket icabı verilen bir üründür.
Şirketce üçüncü şahıslara verilen her türlü hediye alenen, iyi niyet çerçevesinde teklif
edilmektedir. Hediyenin kabulü için de aynı şartlar geçerli olmakla birlikte ve bu koşullara uygun
olarak personelin şahsına değil şirkete verilen maddi değeri yüksek olmayan, sembolik
hediyelerin dışında kesinlikle hediye kabul edilmemektedir.
Politikada belirtilen hususlara uyumlu olsa dahi çıkar çatışmasına yol açabilecek veya bu şekilde
algılanabilecek durumlara da sebebiyet verilmemesi açısından böyle durumlarda hediye teklif
edilmemekte veya kabul edilmemektedir.
b) Bağış
Şirket faaliyetlerinin devamı ile ilgili veya şirket yararına olabilecek hizmet alımı ve verimi
aşamasında herhangi bir kararın etkilenmesi için hiçbir özel şirket, devlet yetkilisine veya siyasi
parti adayına kurumsal ya da kişisel bir ödeme yapılmaması, hediye verilmemesi, yardım veya
bağışta bulunulmaması esastır.
Etik Kurallar ve Çalışma İlkeleri’ne ilişkin esaslar, Şirketimiz Etik Kurallar ve Çalışma İlkeleri’ninde
düzenlenmiştir.
c) Ağırlama Politikası
Ticari ilişkileri geliştirmek ve normal ticari iletişim ağı kurma çalışmaları için üçüncü şahıslara
ağırlama teklif edilebilir. Bu üçüncü şahıslar arasında müşteriler, danışmanlar, avukatlar,
denetçiler ve Şirket ile arasında ticari ilişki bulunan diğer firmalar bulunabilir. Şirket tarafından
sunulan ağırlama alenen, iyi niyet çerçevesinde koşulsuz teklif edilmektedir.
13/15
Politikada belirtilen hususlara uyumlu olsa dahi çıkar çatışmasına yol açabilecek veya bu şekilde
algılanabilecek durumlara sebebiyet vermemesi açısından böyle durumlarda ağırlama teklifleri
sunulmamakta veya kabul edilmemektedir.
d) Dış Hizmet Alınan Firmalar ve İş Ortakları
Destek hizmetleri de dâhil olmak üzere dış hizmet alınan firmaların ve iş ortaklarının, Politika
esaslarına ve ilgili diğer düzenlemelere uyum sağlaması zorunludur. Rüşvet ve Yolsuzluğun
Önlenmesi Politikası’na aykırı hareket eden kişi ve kuruluşlar ile çalışmalar sonlandırılır.
Dış hizmet alınan firma ve iş ortaklarının seçiminde olağan teknik ölçütler dışında olumlu bir
geçmişe sahip olmaları, Şirketimizin politikalarına ve etik ilkelerine eşdeğer politikalara sahip
olmaları da gözetilir. Bununla birlikte, dış hizmet alımı sonucu gerçekleştirilecek ödemelerin
meşru ve servisle orantılı olup olmadığı da kontrol edilir.
e) Ödemeleri Kolaylaştırma
Şirket, politika kapsamında yer alan kişi ve kuruluşların, rutin işlerini ya da süreci güvenceye
almak ya da hızlandırmak amacıyla kolaylaştırma ödemeleri teklif etmelerine izin
vermemektedir.
6. Hatasız Kayıt Tutma
Şirketin, muhasebe ve kayıt sistemi ile ilgili uymak zorunda olduğu hususlar yasal düzenlemeler
üçüncü şahıslarla (müşteriler, tedarikçiler, vb.) ilişkilere ait her türlü hesap, fatura ve belgenin,
eksiksiz, kesin ve doğruluğuna güvenilir şekilde kayda geçirilmesi ve muhafaza edilmesi,
herhangi bir işleme ilişkin muhasebe ya da benzer ticari kayıtlar üzerinde tahrifat yapılmaması ve
gerçeklerin saptırılmaması gerekmektedir.
7. Eğitim ve İletişim
Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası tüm çalışanlara duyurulmuştur. Çalışma sahalarındaki
duyuru panolarında asılı olup www.firma_ismi.com web adresinde yayınlanarak sürekli ve
kolaylıkla erişilebilir durumdadır. Personelin söz konusu politikada yer alan ilkeleri benimsemesi
ve bu esaslara uygun olarak çalışmalarını sürdürmesi amacıyla eğitimler düzenlenmektedir.
8. Politikaya Aykırı Durum ve Davranışların Bildirilmesi
Şirket çalışanları veya Şirket adına hareket eden kimseler karşılaştıkları işlemlerde bu politika
kurallarına aykırı hareket eden kişi ve kurumları veya bu kurallara aykırılık gösteren her hangi bir
durumu derhal Şirket Yönetimine veya direkt etik@firma_ismi.com iletmekle yükümlüdür.
Bildirimler tamamen gizli tutulur. Bildirim sonrasında yapılacak olan inceleme ve soruşturma
esnasında da gizlilik kurallarına azami dikkat gösterilir ve öncelikli olarak bildirimi yapan
personelin zarar görmemesi esasına uygun hareket edilir.
9. Politikaya Uygun Hareket eden Personelin Desteklenmesi ve Korunması
Şirket rüşvet ve yolsuzluğun önlenmesi ile ilgili kuralları işleten personele; bu kurallara uygun
hareket etmesinden dolayı herhangi bir zarar görmeyeceğini, politikalara uygun hareket eden
personeli her hal ve şart altında koruyacağını ve bu konuda Şirket Yönetimine yapılan
bildirimlerin gizli tutulacağını taahhüt eder.
10. Aykırı Davranış ve Tutumlara İlişkin Yaptırımlar
• Bu Prosedür tüm çalışanlar tarafından benimsenir ve eksiksiz uygulanır. firma_ismi, etik dışı
14/15
davranışlara, yasadışı etkinliklere, yasaklanmış uygulamalara, potansiyel ihlallerin açıklanmasını
engellemek isteyenlere ya da etik dışı tavır ya da müdahaleci eylemler sergileyenlere hoşgörü ve
tolerans göstermemektedir. Bu Prosedür’e aykırı davranışın belirlenmesi durumunda çalışanların
İş Kanunu 25/2 maddesi uyarınca iş sözleşmelerinin feshi de dahil olmak üzere disiplin
tedbirlerine tabi tutulurlar.
• Dış hizmet alınan firmalar firma_ismi’in politikanın kendileriyle alakalı olacak şekilde
değiştirilmiş versiyonunu imzalamalıdır.
Tedarikçi bunu reddederse, ancak aynı prensipleri içeren kendi İş Ahlakı Tüzüğüne bağlılığını
teyit edebiliyorsa, bu da kabul edilebilir bir alternatiftir.
Eğer bir tedarikçi imzalamayı reddederse ve bu prensiplere uygun kendi eşdeğer ilkelere sahip
değilse, alternatif bir tedarikçi değerlendirilir.
Eğer tedarikçi, ulusal bir telekomünikasyon şirketi veya enerji şirketi gibi kapsamlı bir müşteriyse
ilgili taahhütnameyi imzalatmanız pek mümkün olmaz. Kamu nezdinde zaten bu tedarikçinin
herhangi bir ahlaki sorun teşkil etmeyeceği farz edildiğinden, bu durum istisna olarak kabul edilir.
• Firma lehine dahi olsa yasal ve etik olmayan bir menfaat sağlamak için ödeme veya değeri olan
herhangi bir şey teklif etmesi veya diğer kuruluş ve kişilerden benzeri bir menfaat elde etmesi,
faaliyette bulunulan ülkede veya iş kolunda bu tür uygulamalar yaygın olsa bile rüşvet veya
yolsuzluk olarak değerlendirilebilecek yasal ve etik olmayan her türlü davranışta bulunması
şirket elemanlarına yasaklanmış olmakla, şirket çalışanlarının ve tedarikçilerin bu tür
davranışlarda bulunup bulunmadığının tespiti için Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Denetim
Kurulu oluşturulmuştur. Bu kurulun üyeleri; Etik Kurul Temsilcisi, Genel Müdür Yardımcıları ve
Hukuk Müşaviri’dir. Kurul 3'er aylık periyotlarda ve gerekirse süre ile sınırlı olmaksızın gerek
çalışanları ve gerekse tedarikçilerini kontrol eder, yapılan tespitler rapor halinde dosyalanır, ilgili
Savcılık nezdinde gerekli şikayetler yapılır. Gerekli durumlarda ilgilisine cezai işlem, cezai şart
tahakkuku veyahut sözleşmenin feshi uygulanır.